Skole og uddannelse svigtes af både moralske liberalister og IT-gale socialister
Regeringens og Kommunernes Landsforenings beslutning om digital infrastruktur indebærer, at alle skoler i Danmark skal anvende læringsplatforme med digitale læringsforløb, læringsmaterialer, læringsevalueringsskemaer og læringsmålingsredskaber, som elever, forældre, lærere, ledere, administrativt personale og andre statslige autoriteter har adgang til. Infrastrukturen var en realitet på alle skoler i Danmark ved slutningen af 2017. Men skal maskinerne styre os mennesker?
I nov/2019 inviterede Steen Nepper Larsen til et af sine berømte, åbne `Tvist´ arrangementer på DPU i København. Jeg fortalte dengang lidt om "Letting Art Teach", hvorefter Steen Nepper Larsen spurgte mig: ”Hvorfor er den bog ikke oversat til dansk?”. Det tænkte jeg meget over og påbegyndte et lille stykke arbejde, for at dette skulle ske. Nu er den oversat, og det var faktisk mig, der fik lov til det. Helt con amore, skal jeg skynde mig at sige, jeg har ingen andre ´aktier´ i denne bog end at pege på Pædagogikkens fortryllelse – mellem filosofisk dybde og politisk handlen.
”Verdensvendt uddannelse” er ikke bare endnu en videnskabelig bog, der i teoretiske, objektive termer taler på en lukket måde til og med – andre forskere. Gert Biesta taler direkte til hin enkelte læser i en nærværende og elektrificerende stil. Han peger på verden, pædagogik og uddannelse og den mulige frihed til at give modsvar til den objektiverende menneskeindustri og nedbrydningen af uddannelse. Lærke Grandjean
Mange diskussioner i politik og teori glemmer virkelighedens verden. Giv indflydelsen tilbage til lærerne, der er i praksis – altså der hvor pædagogik og undervisning faktisk foregår
Brinkmann er kommet i vælten med sin nye bog ”Tænk”, men allerede med artiklen ”Lev mindre, tænk mere: Om tænkningens dannelse” må man studse og spørge: Er det nu også gennem dannelse og kultur – fag, fornuft og fællesskab – at man højner humanitet?
Gert Biestas bog om ”World-centred Education”, der udkom 13. juli 2021, udkommer nu også på dansk: ”Verdensvendt uddannelse” 30. september 2022. I første del (af to) af min omtale vil jeg fortælle om, hvordan den hollandske professors nye bog, sammen med de øvrige 4 i hans monografi om uddannelse, er et modsvar til den globale menneskeindustri
Thomas Rømers ”Skolens Formål – dannelse, splittelse og uniformativering” positionerer sig kampberedt i det urgamle pædagogiske spektrum, hvor uddannelse enten er centreret omkring curriculum med fag og læreplaner eller omkring barnets og den unges læring, trivsel og kompetencer.
Min artikel om Gert Biestas værk. 2022
Omtale af 8 af Gert Biestas bøger, oversat (ved at blive) til dansk:
Datatilsynet har forbudt Chromebooks: ”Det gør det svært overhovedet at gennemføre undervisningen” borgmester Bendikte Kiær ” I 40, ud af de i alt 98 kommuner i Danmark, anvendes i dag Google-software som en central del af undervisningen, og det kan være problematisk, vurderer Datatilsynet”. Lucas Cone (DPU): ”Som forælder ville jeg være bekymret
Lav forsøg med skoler uden digitale læringsportaler, aula, tests og central styring – altså lav forsøg med at genindføre magtfordeling til underviserne og respekt for børn og unge
I Kristeligt Dagblad d. 11/7 2022 siger dannelsesfortaleren Lene Tanggaard: ”Unge søger uddannelser, der enten giver bonus på lønchecken, eller som kan bidrage til deres egen selvudvikling”. Men er undervisning en moralsk profession?
Jeg udfordrer Aalborg Universitet, læs! På Aalborg Universitet er det helt utilsløret, at uddannelse i dagens udgave handler om karriere og læring til at ´gøre en forskel´ på arbejdsmarkedet. Selvom deres sommer-slogan på busserne om ´ikke at læse, men lære´ kan vække til en vis undren, så kommer Aalborgs bus-slogan alligevel ikke bag på en garvet kritiker, som jeg selv er. Læs:
Kæmp for pædagogikkens egenart og telos, det vil sige at hjælpe et andet menneske til at stå - selv.
Faglighed er en anden kategori, og det er dybt politisk funderet, og desuden dagens mainstream, at at ville isolere kvalifikation (at klædes på tii at klare sig) fra socialisation (at orientere sig i det kulturelle) og subjektifikation (at kunne sige ´jeg´).
Hvor længe kan politikerne holde sig selv oppe i et så højt avantgardistisk og magisk svæv, at man glemmer at lytte til dem, der faktisk har forstand på pædagogik, (politiske) rammer og undervisning, nemlig lærerne?
”Frisæt skolen. Fortællingerne om dannelse, demokrati, social orden eller markedsorientering bør angribes. Christies skolekritik er et stærkt angreb på at ville trække bestemte visioner eller interesser ned over andre.”
https://blog.folkeskolen.dk/blog-laerke-grandjeans-blog-paedagogik/hvis-skolen-ikke-fantes/4640367
Det danske folketing vedtog torsdag d. 9/6 2022 næsten enstemmigt at videreføre brugen af test
https://blog.folkeskolen.dk/blog-laerke-grandjeans-blog-paedagogik/teaching-to-the-test/4639793
Kræv undervisning og lærermøder tilbage i skole og uddannelse, altså gedigen, god undervisning, hvor lærerne, med ansvar og indflydelse kommer op på podiet igen
Hvad er meningen med at gå i skole? At lære, eller være? Både norske Niels Christie og hollandske Gert Biesta mener, at værdierne og selve livet skal fylde mest i skolen
Danmarks Lærerforenings formand Gordon Ørskov Madsens går sammen med André Rogaczewski, direktør i Netcompany og påstår, at undervisning styrkes ved øget digitalisering.
https://blog.folkeskolen.dk/blog-it-laerke-grandjeans-blog/styr-maskinerne/4630250